en zelf niet meer moeten

Zaterdagochtend 14 mei. Het is 9.46 uur en ik word gebeld door een nummer dat ik niet ken. Een man stelt zich voor als de vader van Marije. ‘Ze heeft een jaar geleden een gedicht van jou geanalyseerd’. Dan weet ik het weer. Een meisje uit 3 gymnasium met een poëzieopdracht voor school. Ze had m’n gedicht zó mooi en raak geanalyseerd, dat ik er ontroerd door was. En veel lezers met mij. ‘O ja, Marije!’

Haar vader vervolgt zijn zin. Die gaat door merg en been. ‘Merel, Marije heeft een einde aan haar leven gemaakt…’ Hij breekt. Ik ook, maar ik slik zo hard dat ik nog kan reageren. Niks zinnigs, want wàt in hemelsnaam? Dat slimme, jonge, kwetsbare meisje. Wat is er gebeúrd? Wat, hoe, zo jong? Ik stamel. Hij verontschuldigt zich, omdat hij huilt en omdat hij me dit nieuws zo vertelt. Ik kan alleen maar zeggen dat dat niet erg is, dat het heel erg is, dat het afschuwelijk is.

Ik ken haar niet echt. Ik ken een klein, eerlijk stukje van haar, dat me vorig jaar een paar weken bezighield. Omdat het zo mooi was wat ze schreef. En toch raakt dit nieuws me alsof ze mijn buurmeisje was.

Hij belt om te vragen of mijn gedicht op de kaart mag.
Natuurlijk mag dat.
En om te vragen of ze een tweede zilveren kettinkje met tekst van mij kunnen krijgen. ‘Ik stond op voor dag en jou’. Zodat Marije het kettinkje om kan in het graf en zij er zelf ook nog eentje hebben.
Natuurlijk kan dat.

Lieve Marije, meisje uit 3 gymnasium toen. Pas nu begrijp ik hoe het kan dat jij zoveel begreep van het gedicht dat je ontrafelde. Pas nu begrijp ik waarom juist jij zoveel herkende. Pas nu begrijp ik waarom je moeder me nog mailde: ‘Ik wil je ook erg bedanken voor wat je voor haar hebt gedaan (en dat is meer dan haar vragen beantwoorden!)’. Pas nu begrijp ik die dingen. En wat had ik dit graag anders gewild voor je.

stilletjesaan
wil ik stiller gaan staan
de zijlijn onder mijn voeten
op veilige afstand
het draaien zien gaan
en zelf niet meer moeten

 

 

Over Merel Morre

Met mijn ogen dicht ik alles heel.

23 Reacties op “en zelf niet meer moeten

  1. oh……wat ontzettend triest en verdrietig zeg! Ik herinner me ook nog haar analyse die ook op mij indruk maakte. En herinner me wat je erover schreef en haar analyse. Heel veel sterkte voor iedereen om haar heen.

  2. Eline

    Intens mooi en grenzeloos verdrietig ….
    Veel kracht en wijsheid voor deze ouders en iedereen die haar liefhad.

  3. Pingback: En zelf niet meer moeten… | Vroegeling

  4. Roos

    Lieve Merel, toevallig kwam ik via FB op deze blog. Ik was je, sinds je niet meer op ‘onze gezamenlijke site’ schrijft uit het oog verloren. Wat treurig van Marije…. En wat een treffende gedichten. Ze raken ook mij. Ik ben zó blij met je verleden tijd, en ook met de mijne 😉 .
    Ik ga je vaker lezen. :*

  5. fennie

    Lieve Marije, lieve vader van Marije, lieve Merel,
    Zo mooi verwoord, zo kwetsbaar het leven en zo verdrietig. Ik leef met jullie mee.

  6. Henk van Telgen

    Heel verdrietig nieuws! Veel strekte!

  7. Rolande De Bruyn

    Heftig en droevig maar ook mooi, mooi dat iemand zo jong in poëzie steun vond voor iets wat zij alleen wist , zij heel alleen binnenin zichzelf voelde en waar ze tegen vocht, triest dat zij de strijd ertegen niet heeft kunnen winnen…..

  8. ArcusKogamiyata

    Vervelend de impact. Sommige wegen zijn ondoorgrondelijk mischien ook we voor poezie. Iedereen die het raakt kan het hopelijk ooit een plaats je geven. Voor marije, diep triest hoop ik dat ze de rust heeft gevonden die vele andere ook op deze wereld hopen te vinden. Soms is dat het enige wat je wildt hoe jong of oud je ook bent.

  9. Wat ontzettend verdrietig nieuws… veel sterkte voor de nabestaanden, dat moet loodzwaar zijn…

  10. Monique

    Weer een voorbeeld van een sensitief mensenkind wat alles zó haarfijn aanvoelt dat het té veel wordt… Mijn hart gaat uit naar dit prachtige meisje; het werd haar téveel… Sterkte voor haar naasten.

  11. bvg

    Mensen wat is dit erg maar vergeet niet dat wij met zijn allen dit niet hebben kunnen voorkomen.
    Er is te veel druk in deze samenleving op mensen. Kijk maar om je heen en je kunt het iedere dag als je wilt in de media voorbij zien komen. De politiek laat ons al heel lang in de steek en heeft alleen een eigen belang. Een belang dat niet het belang van het volk of de individuele persoon is.
    Elke dag raken er mensen in nood omdat ze de gang van zaken niet meer kunnen bijbenen of geen toekomst meer zien. Probeer in uw eigen omgeving aandacht te geven en hulp te bieden aan personen die heel stil worden en contact lijken te ontwijken. Wij kunnen hier iets aan doen als wij willen.
    Succes.

  12. Dit is op Jusd herblogden reageerde:
    ‘Ik stond op voor dag en jou’

  13. Natasha Gerson

    Er plegen of pogen de laatste tijd veel te veel slimme, sensitieve mensen zelfmoord. Begrijpelijk. Rotwereld, soms. Heel veel sterkte aan de ouders

  14. Oh nee! Wat droevig.

  15. Sabine

    Oh nee… 😦
    Wat ontzettend verdrietig.

  16. tiny den mulder

    Zag net het bericht op Facebook van Merel wat intens verdrietig , zo jong vragen voor hen die achter blijven wil daarom ze heel veel sterkte wensen nu maar vooral voor straks!! Lotgenoten begrijpen elkaar!!

  17. Wat een verdriet. Wat een vreselijke onmacht. Ik denk aan Marije en iedereen om haar heen.
    Heel veel sterkte.

  18. Pingback: Dag Marije | met mijn ogen dicht ik alles heel

  19. Bostwiet

    Hoewel ik de ins en outs natuurlijk niet ken, reageer ik bij elk onderdeel met een nieuwe serie tranen. Zo knap neergezet alles en dan toch de vergissing om die onomkeerbare beslissing te nemen. Als ik dat tenminste mag zeggen, met alle respect. Hopelijk mag ik soortgelijke vergissingen voorkomen, al is het maar uit eigenbelang. Omdat ik graag geniet van dergelijke schoonheid.

  20. Shani

    Brok in de keel… tranen in de ogen.. komt zoooo binnen. #Mooiemensen #raakt 😓

Geef een reactie

