week tegen pesten

“Oh, pas je er niet tussendoor, Merel? Tussen die tafels? Ben je zó dik?!”
Ik ben 10 jaar en de meiden die ik mijn vriendinnen noem, hebben weer iets bedacht. We ruimen na school samen de klas op. Als ik passeer, duwt één van hen de tafels dichter bij elkaar, zodat ik er niet meer door kan. Het is het zoveelste geintje deze week.
Een dag later spreken we met z’n vieren af. Ik jubel in mezelf: ze doen weer aardig tegen me! En meteen daarna: niet laten merken, Merel. Gewoon meedoen. “Zullen we het hondje van de buurvrouw ophalen?” stelt iemand voor. Ik krimp ineen, want bang voor honden. En dat wéten ze. Met z’n drieën lachen ze richting buurvrouw. Ik fiets naar huis op tranen die prikken.

Liggend op bed begint het vragenvuur in mij.
Ben ik dik? Ben ik stom? Hebben ze gewoon gelijk?
Moet ik anders? Hoe? Wat zeggen ze morgen? En wie kiest dan hun kant?

Ik werd een jaar lang buitengesloten door drie meisjes. Drie meisjes van wie ik elke dag opnieuw dacht, hoopte dat ze mijn vriendinnen waren. Elke ochtend leek het vriendschap. Elke middag bleek het pesten.

Moet ik anders? Dagelijks dezelfde vraag. Ja, besloot ik toen ik 10 was. En jaren later nog steeds, inmiddels 22.
Ja. Ik moest anders.
Ik moest dun. Dunner. Dunst. Niet meer eten, niet meer Merel.

Ooit liet ik het meisje in de steek dat gewoon leuke dingen wilde doen. Dat wilde spelen met vriendinnen. Dat bang was voor honden. Dat niet tussen die tafels door kon. Dat niet dik was, maar zichzelf. Ik liet dat meisje in de steek. Want ik kon haar alleen nog maar zien door de ogen van de pesters.

Dat meisje noem ik Janneke. En sinds een paar jaar zie ik haar weer.

janneke

Over Merel Morre

Met mijn ogen dicht ik alles heel.

4 Reacties op “week tegen pesten

  1. Kippenvel all over. Wauw.
    Dit lijkt heel erg op mijn ervaring op de basisschool. Het blijft lastig om jaren later terug te kijken. Dat kleine meisje zou ik zo graag willen helpen en steunen! Haar vertellen dat je niet hoeft te veranderen, dat het pesten niet aan haar ligt.
    Dankjewel ♥

  2. Sven

    Mooi Merel.. ben er stil van!

Geef een reactie

