ik zag

Ik zag net Those Who Feel the Fire Burning, een documentaire over de uitzichtloze situatie waarin vluchtelingen terechtkomen als ze Europa weten te bereiken.

Ik zag mensen vol hoop.
Ik zag mensen die willen overleven.
Mensen die bovenmenselijke krachten blijken te bezitten.
Die op onnavolgbare wijze een boot inklimmen via een meerlijn.
Die leven op de vierkante centimeter met mensen die ze niet kennen. En dat accepteren.
Ik zag een kind dat chips eet en wil delen.
Ik zag mensen zichzelf verliezen. In hoop. In de afgrond. In drugs.
Ik zag mensen beestachtig huilen, schreeuwen en instorten als de kisten met hun broer of zus van de wal worden getakeld op weg naar een container.
Ik zag verdriet. Angst. Vernedering. Hoop. Kracht. Verlies.
Ik zag Europese steden vol auto’s, hotels en café’s.
Ik zag oorlogsbeelden. Bommen. Mitrailleurs.
Ik zag kamertjes met alleen een matras.
Ik zag contrasten.
Tot ik niks meer zag.
Want ik huilde.

Ga de film zien. Dat moet.

Over Merel Morre

Met mijn ogen dicht ik alles heel.

2 Reacties op “ik zag

  1. prachtig door de kernachtigheid, daar hou ik van
    doet me sterk denken aan de indrukwekkende en visionaire song “A Hard Rain’s A-Gonna Fall”
    van bob dylan maar nu is het geen visioen maar harde werkelijkheid…
    zou het zo met deze tekst kunnen spelen….
    groet

    Peter

  2. Martijn

    Ik hoop dat de westerse wereld in gaat zien dat hoge zwaarbewaakte muren bouwen rond onze grenzen geen gewenste optie is. Maar dat het tijd is om de rest van de wereld dezelfde kansen en mogelijkheden te gunnen zodat deze muren niet meer nodig zijn. Vele jaren lang buiten we al die landen uit waar nu de vluchtelingen vandaan komen. We stelen hun grondstoffen en buiten hun harde werken uit en geven hen net genoeg om van in leven te blijven. Wij hebben al die tijd hun de mogelijkheid ontnomen om zich te kunnen ontwikkelen. In de tussentijd hebben wij ons ontwikkeld met de gestolen rijkdom. Het wordt tijd om terug te geven wat van hun is.

Geef een reactie

