Geen lied – analyse van Marije

Een paar dagen geleden kreeg ik mail van ene Marije. Omdat haar mail en onze mailconversatie mij raakte en blij maakte, deel ik ‘m met jullie. Het gaat over dit gedicht:

IMG_6574-001

Beste Merel,

Ik ben Marije en zit in de derde klas van het gymnasium in X. In de derde moeten wij ook een poëziepresentatie houden (dat houdt in dat je een gedicht moet analyseren op beeldspraak en stijlfiguren, en je aan het eind een conclusie moet geven wat de dichter met dit gedicht wilde zeggen).
Nu volg ik u al enige tijd op Twitter en ben ik erg onder de indruk van uw leuke tekstjes en gedichten. Toen ik deze opdracht hoorde wist ik dan ook meteen dat ik een gedicht van u wilde doen. Het werd: ‘geen lied’ (omdat ik het een onwijs mooi gedicht vind en er stiekem ook lekker veel stijlfiguren en beeldspraak in zitten).
Maar nu moet ik dus ook een conclusie geven wat de dichter met dit gedicht wil zeggen. Nu heb ik misschien heel leuke theorieën en ideeën, maar wie weet dat nu beter dan de dichter zelf?
Daarom zou ik u willen vragen wat u met dit gedicht wilt zeggen (niet alleen voor de presentatie maar ook omdat ik er zelf gewoon heel benieuwd naar ben : )).

En ik ben eigenlijk extra benieuwd naar de zinnen die in de verleden tijd staan, omdat dat toch een soort mysterieus effect heeft.
Ik hoop dat u deze vraag voor mij wilt beantwoorden!
Heel erg bedankt alvast,
Groetjes Marije

p.s. ik vind het echt een super mooi gedicht. Hoe vaker ik het lees, hoe mooier het wordt!

______

Hoi Marije,

Wat leuk dat je een van mijn gedichten kiest en dat je het zo mooi vindt. Leuk om te horen!

(Allereerst: vanaf nu zeg en schrijf je wel gewoon ‘je’ in plaats van ‘u’ tegen mij, oké? Vind ik veel beter passen!)

Ik vind het eigenlijk het leukst om te horen wat jij denkt dat ik wil vertellen met dit gedicht. Misschien kunnen we er per mail een soort discussie van maken? In elk geval wil ik graag weten waar het voor jóu over gaat, wat jouw beeld is erbij en wat je denkt dat ik wil zeggen.

Geen zorgen: ik zal je zeker ook vertellen wat ik ermee wilde zeggen en waarom ik het schreef. Maar eerst jij, goed?

Groeten! Merel

______

Beste Merel,

Ten eerste wil ik je heel erg bedanken voor je reactie!

Voor mijn analyse heb ik het gedicht ingedeeld in strofes omdat dat het gedicht overzichtelijker maakt om te analyseren. Daarnaast moet je de conclusie ook per strofe geven. De strofes die ik erin heb gemaakt zijn eerst twee kwatrijnen, dan twee terzine en dan nog een kwatrijn (als je begrijpt wat ik bedoel), want dat leek mij het meest logisch.
Als ik die strofes heb (sorry, als ik door die strofes het gedicht verpest, maar het maakt het overzichtelijker als het goed is), denk ik dat de eerste twee strofes “ze zegt hallo… ze is gegaan’’ gaan over een meisje/vrouw die niet gelukkig (misschien wel depressief) is en die eigenlijk steeds mooi weer speelt. Ze heeft een muurtje om zichzelf heen gebouwd en laat anderen niet zien wie ze werkelijk is. Misschien zichzelf zelfs niet.
De derde en vierde strofe “ik wilde vragen … waarheid zien’’ gaan volgens mij over iemand die ziet dat ze die gespeelde vrolijkheid niet echt meent, haar wil helpen en wil weten wat ze nou echt voelt.
En in de laatste strofe “ze zegt hallo … ze was al dood’’ verandert het meisje haar gedrag en stelt zich weer open, maar dan hoort niemand haar meer. En dan beseft ze dat ze eigenlijk al dood was, dat ze eigenlijk haar kansen vergooid heeft.

Ik vind de zinnen “ze weet het, ze bestond”, “ze weet, ze is gegaan” en “ze weet, ze was al dood” verreweg de lastigste zinnen. Vooral omdat die een ‘verleden tijd’ aangeven.
Aan de ene kant denk ik dat het een soort terugblik is op de zinnen ervoor, met de kennis van achteraf of iets dergelijks.
Of het zijn een soort drie fases, de eerste fase is voor het gedicht, ze was nog vrolijk. De tweede fase zijn de eerste acht zinnen van het gedicht, ze is bezig met doodgaan, omdat ze niet echt voelt en de derde zijn de laatste vier zinnen, omdat ze niet meer gehoord wordt en eigenlijk dus al dood is.

Ik lees er wel veel beeldspraak in. Bijvoorbeeld dat je schrijft over “ze staat en ze weerkaatst je blik”. Ik kan me voorstellen dat ze mensen niet echt tot zichzelf toelaat. Ze kaatst de blik van mensen terug zonder iets van zichzelf bloot te geven. Ook in “ze botst, maar raakt niet aan”. Je kunt ook in gevoelens ‘botsen’ met andere mensen.
Ook bijvoorbeeld de zin “ze leeft een huls en geeft geen kik”, lijkt voor mij te zeggen dat ze zich meer ‘buitenkant dan binnenkant’ voelt. Dat ze haar gevoelens heeft uitgeschakeld.

Ik hoop dat dit een beetje in de buurt komt van de echte bedoeling, maar ik ben natuurlijk erg benieuwd of dat echt zo is. Het zou kunnen dat ik gevoelens invul die meer over mezelf zeggen dan over het meisje in het gedicht.

Ik hoor heel graag van je!

Groeten,
Marije

______

Hoi Marije,

Ik heb je analyse met veel bewondering en ook ontroering gelezen. Echt, wat heb jij goed gelezen, tot in details en goed jezelf bevraagd! Ik ben er serieus van onder de indruk.

De indeling die je maakt, klopt en kan ik volgen. Het gaat inderdaad over een vrouw die zich afsloot voor de wereld direct om zich heen. Een vrouw (ik!) die geen contact maakte met de mensen die zo dichtbij waren. Die liever een muurtje of buitenkant liet zien dan zichzelf.

Ze weet, ze is gegaan: verleden tijd, omdat ze weet dat ze zichzelf heeft laten weggaan, alsof ze afstand heeft genomen van haar echte ik. Alsof ze het meisje dat ze was, liet weggaan.
Ze weet het, ze bestond: ze weet dat ze zichzelf tekort doet. Dat ze bestond, dat ze leefde. En dat ze door haar eigen muurtje en masker zichzelf om zeep heeft geholpen. En nu dus niet meer ‘bestaat’.

Je analyse over de ander klopt ook (je wilde weten van haar angst…). Iemand die kijkt naar de vrouw en meer wilde weten, wilde vragen naar haar waarheid.

Alleen het laatste stuk is wat vrolijker dan jij nu schetst. Ze verandert inderdaad haar gedrag. Durft er te zijn, te zingen ook al klinkt het niet, te leven. Ze weet, ze was al dood: terugkijkend weet ze dat ze voorheen, mét muurtje, feitelijk dood was.

De beeldspraak heb je haarfijn ontrafeld. Ik vind het mooi en echt heel erg fijn dat je zoveel leest in het gedicht en ook zo kloppend!

Je mail heeft me geraakt.
Dankjewel voor je prachtige analyse.

Groeten, Merel

______

Hoi Merel,

De presentatie ging heel goed!
Ik stond er best versteld van, want ik kreeg alleen maar complimenten.

Mijn leraar vond het een geniale presentatie en was vol lof.
(welk cijfer ik van hem krijg, weet ik nog niet)

Echt heel erg bedankt!

Advertisements

Over Merel Morre

Met mijn ogen dicht ik alles heel.

13 Reacties op “Geen lied – analyse van Marije

  1. Geweldig om zo’n lezers te hebben. Dat geeft toch zoveel zin om meer te schrijven en te delen met de wereld!

  2. Buitenkans

    Dankjewel jullie beiden. Nu lees ik het ook zo….mooier.

  3. Dank Marije en Merel voor het delen van jullie correspondentie. Hartverwarmend en o zo kwetsbaar. Het is hiermee een ode aan het gedicht geworden.

  4. Ellen

    Wat een bijzondere ontmoeting. Fijn om mee te mogen delen. Ellen.

  5. Wat gaaf dat ook jongeren met gedichten bezig zijn. En wow Marije!
    Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Niet het gedicht, maar juist jullie woorden erbij, maken het nog meer bijzonder.
    Marije; schrijf je zelf ook gedichten?

  6. Pingback: en zelf niet meer moeten | met mijn ogen dicht ik alles heel

  7. Roos

    Ach Marije…. Hoe jammerlijk dat jij niet meer de verleden tijd hebt mogen beleven.

  8. ArcusKogamiyata

    Rust in vrede zullen we maar zeggen @marije. Jammer dat je jouw eigen spiegel in dit gedicht zag, al is mijn persoonlijke mening hoe jong je ook bent jouw keuze gerespecteerd hoort te worden. Hopelijk waar je ook zal zijn, je nu wel die muur kunt afbreken. Als nog je rust en geluk zult vinden

  9. gijs

    Tot tranen geroerd en niet een klein beetje…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: