Blauw op straat

Deze week stierf Rodney King. Vandaag dacht ik opnieuw aan hem.

Ik zie een blonde vrouw in uniform. Een man in uniform ernaast. Twee agenten. Ze staan bij een man op een straathoek in Rotterdam. Een dronkaard. Vast. Hij hangt daar een beetje tegen een gevel aan. Vrij vertrouwd beeld voor iedereen die af en toe om zich heen kijkt.
Maar dan. De agente trapt de man in zijn ballen. Hij zakt ineen. Terwijl zij hem opnieuw schopt, hoor ik mezelf hardop: ‘Is dit Nederland?’

Zij schopt weer. En nog eens.
Meer blauw op straat. Denkt ze.

Haar collega kijkt toe. Hij belt. Voor versterking waarschijnlijk.
Meer blauw op straat. Denkt ‘ie.

De man protesteert niet. Hij ondergaat.
In de boeien getrapt gaat hij mee naar het bureau.

Ik ril. Een gekke mix van boosheid, ongeloof en schaamte overvalt me. Uiteindelijk kiest mijn lichaam. Tranen. Woedende tranen. Want wat? Hoe? Waarom?! Wát?!? En vooral: nee.

Minuten later weet ik niet wat me nu het meest met afgrijzen vervult.
Het volslagen zinloze geweld van die agente?
Of mijn volslagen zinloze vraag of dit Nederland is?

 

Over Merel Morre

Met mijn ogen dicht ik alles heel.

Geplaatst in Tekst

Permalink 4 reacties

4 Reacties op “Blauw op straat

  1. Schokkende beelden, ik zag ze ook.

    Waar ik dan wel weer blij mee ben: het aangename geluid van een bloggende Merel. Dan maar geen getwitter.

    U heeft er een abonnee bij, mevrouw.

  2. Linda

    Zag net het filmpje waar je over schrijft….schokkend! Jaloers op hoe mooi jij je gedachten erover dan kan verwoorden. Tja, ieder z’n vak zullen we maar zeggen!

  3. Etienne Stekelenburg

    Blauw op straat;

    van de drank,

    van de uniformen van de hermandad

    of door de trappen van dezelfde gezellige vrienden en vriendinnen van de hermandad.

    Ik dacht nog:

    Die kan je er gerust bij hebben

    Zo’n collega

    Als je een vak voetbalhooligans moet schoonvegen.

    Ben benieuwd of mevrouw de agente daar ook zo haar mannetje staat.

    Wat een laf wijf.

    Ontslaan dat mens

    En in een speciaal hesje een plantsoen laten schoffelen.

Geef een reactie

